Fysioterapia on liikettä.

Ihmiskehon liike on kehon ja mielen yhteistoimintaa. Kehomme pystyy itse korjaamaan ja kompensoimaan väliaikaisia liikkeen poikkeamia. Pitkittyessään poikkeamat voivat alkaa aiheuttaa ongelmia. Sen me tunnemme kipuna.

Kipu on kehon hälytyssignaali, jonka tehtävä on palvella selviytymistä ja kertoa kehon tilasta. Kipu voi olla viesti kudosvauriosta. Kudosvaurio voi syntyä äkillisesti vamman seurauksena tai vähitellen rakenteen heikkenemisen myötä. Tällöin kivulle on rakenteellisesti tunnistettava syy.

Usein tuki- ja liikuntaelin peräinen kipu (oire) kuitenkin alkaa ilman rakenteellisesti tunnistettavaa syytä eikä oire häviä levolla. Silloin kipu voi olla seurausta kehon yksipuolisesta kuormittumisesta tai siitä, että liike on estynyt jollain kehon alueella. Nämä tilanteet johtavat liikkeen häiriöihin, jotka ovat johdonmukaisesti toistuvia ja tunnistettavia.

Liikkeen häiriöt voivat olla kudosvaurion, kivun, palautumattomuuden tai hermoston suojamekanismien aiheuttamia. Lisäksi psykologiset tekijät kuten liikeperäisen kivun pelko tai tiettyyn aktiviteettiin assosioituva muistikuva kivusta voivat aiheuttaa liikkeen häiriöitä.

Niinpä me Helsingin Fysioterapiaklinikalla huomioimme aina tutkimisessa kehon rakenteellisen tilan ja liikkeen edellytykset. Helsingin Fysioterapiaklinikalla fysioterapia perustuu ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan. Ratkaisukeskeisyyden menetelmänä käytämme kliinisen päättelyn prosessia.

Toteutamme fysioterapiaa kuntoutuspolkuina. Fysioterapian kuntoutusjakso soveltuu tuki- ja liikuntaelinperäisen vamman ja/tai kiputilan kuntoutukseen.

Fysioterapia jatkuvana tai säännöllisenä prosessina voi palvella monenlaisissa tilanteissa, esim. pitkittyneissä tuki- ja liikuntaelinperäisissä kiputiloissa. Lisäksi säännöllinen fysioterapia soveltuu myös erinomaisesti aktiivikuntoilijan harjoittelun tueksi. Silloin fysioterapian tavoitteena on harjoitettavuuden ylläpitäminen.

Fysioterapia yksilöllisesti räätälöitynä sopii ammattilaisille ja aktiiviurheilijoille, joille keho on keskeinen instrumentti. Silloin fysioterapian tavoitteena on kehon ja hermoston suorituskyvyn optimoiminen.

Tavoitteemme on
lisätä liikettä.

Fysioterapiapalvelumme tuki- ja liikuntaelinongelmien kuntoutukseen

Oheispalvelumme fysioterapian tueksi ja terveyden edistämiseksi