Fysioterapian kuntoutuspolut tarjoavat vaihtoehtoja

… sinun tarpeitasi ja tavoitteitasi varten. Fysioterapia voidaan toteuttaa kuntoutusjaksona, muutosprosessina tai jatkuvana prosessina.

Fysioterapia kuntoutusjaksona

Fysioterapian kuntoutusjakso soveltuu tuki- ja liikuntaelinperäisten vammojen ja/tai kiputilojen kuntoutukseen silloin, kun on tunnistettavissa selkeä rakenteellinen vaurio tai muutos. Esimerkiksi nilkan nyrjähdysvammojen, lihasrepeämien, polven vääntövammojen, murtumien jälkitilojen ja erilaisten iskuvammojen kuntoutus toteutetaan kuntoutusjaksona.

Ortopedisten ja muiden tuki- ja liikuntaelinrakenteiden leikkauksiin liittyvät kuntoutukset (pre- ja postoperatiivinen kuntoutus) toteutetaan myös pääsäätöisesti kuntoutusjaksoina.

Kuntoutusjakso toteutetaan prosessimaisella työn otteella ja siinä huomioidaan kudoksen paranemisen lisäksi kehon ja hermoston toiminnan normalisoituminen.

Fysioterapia muutosprosessina

Monet tuki- ja liikuntaelinten oireet alkavat ilman selkeästi tunnistettavaa syytä. Oireiden taustalla voi olla pitkään vaikuttaneita liikkeen häiriöitä, miltä hermosto on onnistunut suojaamaan kehoa. Oireiden alkaessa keho ja hermosto ovat käyttäneet olemassa olevat kompensaatiomekanismit. Näin ollen käyttäytymisen valinnan näkökulmasta akuutti kipu ei ole varoitussignaali, vaan pikemminkin epäonnistuminen kivun välttämiseksi suunnitellussa järjestelmässä.

Sen vuoksi pitkittyneissä tai ”kroonisissa” tuki- ja liikuntaelinten ongelmissa tarvitaan usein muutosta niihin tekijöihin, mitkä ovat johtaneet oireiluun.

Silloin kuntoutusprosessi on usein kuin sipulin kuorimista kerros kerrokselta, kunnes ongelman ydin tunnistetaan. Oireiden taustalla voivat vaikuttaa fyysiset ja psyykkiset tekijät.

Kokemuksemme mukaan suurin osa ”kroonisista” kiputiloista on ratkaistavissa.

Fysioterapia jatkuvana prosessina

Fysioterapia jatkuvana prosessina on suunnattu ammattilaisille, joiden työssä keho on keskeinen instrumentti esim. urheilijat, tanssijat, näyttelijät ja muusikot.

Pienetkin poikkeamat kehon ja hermoston toiminnassa voivat muodostua ongelmaksi, kun kehoa kuormitetaan äärirajoilla. Silloin jatkuvan fysioterapiaprosessin tarkoituksena on kehon harjoitettavuuden ja hermoston sopeutuvuuden optimoiminen.

Fysioterapia sopeutetaan harjoitus- ja kilpailukauden tai esiintymisten mukaan aina yksilöllisesti. Ensisijaisena tavoitteena on terve urheilija tai esiintyjä, joka voi harjoitella progressiivisesti ja olla kilpailuissa tai esiintyessään parhaimmillaan.

Fysioterapiapalvelumme tuki- ja liikuntaelinongelmien kuntoutukseen